08 listopada / Wiktor Orzeł

Elektrośmieci w sieci

CECED011W marcu 2014 r. dobiegła końca dwuetapowa ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna „Uwolnij Świat od Elektroopadów” w ramach projektu „Oddaj elektroodpady w dobre miejsce”, którą zrealizowaliśmy dla Związku Producentów AGD CECED.

Celem kampanii, która wystartowała w kwietniu 2012 roku, było podniesienie świadomości konsumentów, dotyczącej recyklingu używanych sprzętów AGD. Działania koncentrowały się z jednej strony na podnoszeniu świadomości wśród użytkowników, a z drugiej były adresowane do uczestników rynku zbiórki i przetwarzania elektroodpadów.

Za Key Idea kampanii posłużyła przerysowana konwencja apokaliptycznego świata zanieczyszczonego przez elektroodpady, które przedstawiliśmy jako zombie. Humorystyczna konwencja przekazu w kontrastowy sposób zwracała uwagę na zagrożenia związane z elektrośmieciami. Pomysł kreatywny oparł się na insighcie związanym ze wzrostem ilości nabywanego przez Polaków sprzętu elektrycznego i braku świadomości, że niektóre z tych sprzętów kwalifikują się do grupy odpadów niebezpiecznych.

Działania

Działania w Internecie rozpoczął cykl comiesięcznych konkursów w ramach interaktywnej akcji edukacyjnej „Atak Elektrozombie” na Fanpage’u Pogromcy Elektrozombie.

Stworzony został również landing page akcji elektrosmieci.pl, w skład którego weszła m.in ogólnopolska interaktywna mapa z legalnymi punktami zbiórki elektrośmieci. Konsument zainteresowany oddaniem przestarzałego sprzętu, mógł w bardzo prosty sposób znaleźć punkt zbiórki odpadów, znajdujący się najbliżej miejsca zamieszkania. Do akcji zbierania odpadów zaangażowane zostały serwisy AGD i RTV, sklepy i gminy.

Na LP zaprezentowano także Kodeks Dobrych Praktyk, który powstał w wyniku konsultacji przeprowadzonych podczas trwania Ogólnopolskiej Konferencji Szkoleniowej „Nowe prawo odpadowe w kontekście ZSEE” dla ośrodków gminnych. Dokument ten zawiera zbiór zasad w zakresie standardów postępowania ze zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym (ZSEE). Wspominaną deklarację dobrowolnie podpisało kilkadziesiąt firm (m. in. Electrolux Poland, Gorenje Polska, Whirlpool Polska, Zelmer Pro), zobowiązując się tym samym do przestrzegania ustalonych w nim kryteriów. W trakcie trwania akcji landing page odwiedziło prawie 50 tys. użytkowników.

Kampania została wsparta intensywnymi działaniami SEM – osią tych aktywności była kampania bannerowa kierująca na stronę projektu, szczególnie eksponowana na porównywarkach Ceneo (dział AGD), Allegro oraz największych portalach informacyjnych. Kampania zarejestrowała ok. 20 tys. kliknięć i dotarła do ponad 26 tys. osób.

Seminaria szkoleniowe o ZSEE dla serwisów AGD i RTV

Wraz zakończeniem działań w punktach sprzedaży w lipcu 2013 zorganizowane zostały bezpłatne seminaria szkoleniowe dla serwisów AGD i RTV oraz Ogólnopolska Konferencja Szkoleniowa „Nowe prawo odpadowe w kontekście ZSEE” dla gmin. Spotkania dotyczyły postępowania z ZSEE oraz substancjami niebezpiecznymi znajdującymi się w sprzętach AGD i RTV. Podczas szkoleń poruszony został także temat mało znanych w Polsce wymogów dotyczących tzw. F-gazów.

Szeroki zasięg kampanii (ponad 40 tys. użytkowników), a co za tym idzie zwiększenie świadomości konsumenckiej, ilość zarejestrowanych punktów do legalnej zbiórki elektroodpadów (241) oraz firmy, które zdecydowały się przestrzegać standardów związanych ze zbieraniem i przetwarzaniem zużytego sprzętu, to namacalne i wymierne korzyści przeprowadzonej akcji, które będą procentować na przyszłość. Urządzeń elektronicznych przybywa. Mamy nadzieję, że w podobnym tempie będzie wyglądać przyrost punktów, gdzie dany sprzęt można bezpiecznie zutylizować.

CECED013

CECEDD

CECED019

CECEDD2
CECED017


Skontaktuj się z nami

tomek_michalik
Tomasz Michalik
Business Development Director
t.michalik@insignia.pl