20 narzędzi, które usprawnią pracę social media specjalisty

Po czym poznać dobrego social media specjalistę? Zna mechanizmy działające światem marketingu, śledzi nowości, potrafi myśleć kreatywnie, a przede wszystkim wie, gdzie szukać wsparcia! Najbardziej pomocne są narzędzia, które zaoszczędzają czas i sprawiają, że praca staje się bardziej efektywna. Przyjrzyjmy się 20 sprawdzonym aplikacjom, dzięki którym możesz stać się rekinem marketingu. 

PROTIP: Warto pamiętać, że narzędziami mogą być same kanały społecznościowe, na przykład tutoriale na Instagramie, czy oficjalne strony społecznościowych gigantów, które dzielą się wskazówkami na rozkręcenie marki w sieci.

Z łatwością sięgaj po trendy

Jak działać w oparciu o trendy? Przede wszystkim je śledzić! Jeśli nie mamy czasu na zagłębianie się w badania, strony takie jak Trendhunter będą szczególnie pomocne. Znajdziesz tam masę praktycznych przykładów wykorzystania trendów podzielonych na kategorie tematyczne. Jeśli chcesz być krok przed innymi, polecam śledzić również Pinteresta, który w końcu powstał po to, żeby inspirować!

Bądź blisko swoich odbiorców, sprawdź, co ich interesuje, czego szukają. Możesz wykorzystać do tego Answer the public lub Google Keyword Planner.

Stań się kreatorem

Nie jesteś profesjonalnym grafikiem, ale chcesz stać się drugim Tomaszem Opasińskim? Na ratunek przychodzi Canva, a razem z nią szereg innych narzędzi. Adobe Colour Wheel pomoże Ci właściwie dobrać kolory i zestawić pasujące ze sobą barwy. Snapseed oraz Lightroom są darmowymi programami, opracowanymi odpowiednio przez Google i Adobe. To takie mobilne wersje Photoshopa, tyle że nie służą manipulacji obrazem, a jedynie do podkreślenia kolorów zdjęcia czy stworzeniu własnych presetów.

Nie samym obrazem człowiek żyje, a jak kreacja, to przede wszystkim wideo! Z badania Hootsuite wynika, że 95% internautów ogląda wideo w sieci, dlatego dobrze wiedzieć, jak nagrywać i montować, żeby przyciągnąć odbiorców.[1] Przydatne do tego będą aplikacje Inshot i CupCut, które pozwalają na sprawne cięcie, nałożenie przejść na ujęcia, poprawienie kolorystyki wideo czy dodanie muzyki. Znajomość profesjonalnych programów typu Adobe Premiere Pro lub Final Cut zapewnia lepszą jakość, wygodę pracy i większe możliwości montażu, ale nie są tak intuicyjne jak uproszczone wersje mobilne.

Jeśli zależy Ci na ozdobnych napisach, możesz skorzystać z Lumen5, z kolei w Doodly stworzysz animowaną rysowankę. Nie pozostaje nic innego, jak tylko dopasować odpowiednią formę do oczekiwań odbiorców!

Bonusy narzędziowe

Wyobraź sobie, że właśnie stworzyłeś persony (przez PersonApp) i wiesz, że Twoi potencjalni odbiorcy oglądają live’y. Użyj na przykład be.live, który nawet w wersji podstawowej, pozwala na udział 2 użytkowników oraz moderatora i całkiem nieźle prezentuje się wizualnie.

Fani Instagrama z pewnością znają to narzędzie – Hashtag Inspector – podpowiada na podstawie słowa kluczowego wpisanego w wyszukiwarkę, podobne, topowe i najczęściej używane przez odbiorców hashtagi. Dzięki tej aplikacji z łatwością zbudujesz piramidę hashtagów do swoich postów na Instagramie.

Uporządkuj swoją wiedzę i pracę

Złota zasada kreatywności? Zapisuj wszystkie swoje pomysły! Porządkuj wiedzę analogowo lub elektronicznie. Pomoże Ci w tym mapa myśli, którą stworzysz przez Coggle, ale obecnie nawet Canva oferuje szablony do uporządkowania idei.

Zadania do wykonania same się nie zrobią. Warto mieć priorytety i podzielić pracę na segmenty. Narzędzia takie jak Todoist lub Trello pomogą Ci zarządzić zadaniami i czerpać zadowolenie z odhaczania wykonanych tasków.

Podsumowanie

Nie ma lepszej drogi do nabycia nowych umiejętności, jak praktyka – to także wymaga czasu. Dlatego testuj narzędzia, wybieraj te, które najbardziej spełniają Twoje oczekiwania i są dla Ciebie intuicyjne.


[1] Kemp S., Raport Digital Poland 2021 [w]: www.datareportal.com/reports/digital-2021-poland  [dostęp 12.04.2022]


Maria Szajny
Maria Szajny
Social Media Specialist

w branży marketingu i PR rozwija się od 6 lat. Swoją ścieżkę zawodową rozpoczęła od działu mediów i promocji największych organizacji pozarządowych w Polsce, by po kilku latach rozwinąć się w świecie social media. Na co dzień zajmuje się obsługą kanałów społecznościowych klientów agencji Insignia. Prywatnie tańczy bachatę, zasuwa na rowerze i pisze doktorat o marketingu w NGO.