Akademia Smaku ze statuetką Power of Content Marketing Awards – historia i sukces projektu
Portal Akademia Smaku Bosch (akademiasmaku.pl) zdobył brązową statuetkę w 13. edycji konkursu Power of Content Marketing Awards w kategorii specjalnej – Hub contentowy roku. Jury konkursu nagrodziło projekt za realizację celów biznesowych oraz reakcję na zmianę postaw Klientów. Jak wyglądało ostatnie sześć lat pracy nad projektem oraz w jaki sposób wykorzystaliśmy czas lockdownu, aby zwiększyć zasięgi portalu i spełnić oczekiwania odbiorców?
Akademia Smaku Bosch to portal kulinarno-poradnikowy. Formuła ta trwa już od sześciu lat i wciąż spełnia rolę żywego miejsca inspiracji – zarówno kulinarnych, jak i wnętrzarskich. Od samego początku jego założeniem było ciągłe edukowanie, zaskakiwanie i angażowanie użytkowników. Od 2019 roku, kiedy do treści kulinarnych, została dołączona część wnętrzarska, portal stał się pełnoetatowym hubem edukacyjnym z zakresu pokrywającego zastosowanie oferowanych sprzętów. Rok później, wraz z pojawieniem się pandemii, wyznaczyliśmy sobie cel, aby wykorzystać nietypową sytuację i dostarczyć użytkownikom treści, które będą dla nich ciekawe w kontekście lockdownu.
Nowa, pandemiczna rzeczywistość
Kwiecień 2020 – pełen lockdown i środek pandemii COVID-19 – w tym trudnym czasie, zanotowaliśmy najwyższe wzrosty w 5-letniej historii portalu! Jak udało się osiągnąć tak dobry wynik? Przez pierwsze 45 dni lockdownu, wypracowaliśmy strategię content marketingową, która zakładała skupienie na najczęściej wyszukiwanych treściach i odpowiedziach na popularne pytania. Wykorzystaliśmy treści dostępne już na portalu, ale w odświeżonej, czytelniejszej i atrakcyjniejszej formie wizualnej. Stworzyliśmy również nowy content, dostosowany do aktualnych potrzeb użytkowników. Dzięki tym działaniom, pomimo ugruntowanej pozycji portalu, który istniał już od 5 lat, udało nam się zwiększyć ruch o blisko 57% (w 2020 r.), pozyskując tym samym nowych użytkowników oraz zwiększając organiczny ruch w serwisie.
Argumentacja jury konkursu Power of Content Marketing Awards oraz statuetka za realizację celów biznesowych i reakcję na zmianę postaw Klientów, bardzo nas cieszy, bo idealnie uwypukla sukces, który udało nam się wypracować w nowej, niełatwej rzeczywistości.
Twórcy portalu o jego początkach i potencjale na przyszłość
O tym, co wyróżnia portal na rynku oraz jaki potencjał marketingowy w nim drzemie, opowiadają wybrani współtwórcy Akademii Smaku Bosch:
Sylwester Wrona – Chief Operating Officer, Insignia
– W tej formie projekt trwa już sześć lat, a całość od 2013 roku. Osiągnął więc „gotowość szkolną”. Przez ten czas Akademia Smaku przeżyła wiele metamorfoz – zaczynała się od warsztatów z popularnymi wtedy blogerami kulinarnymi. Był też rok z serialem kulinarnym w telewizji oraz współpracowaliśmy z wieloma ciekawymi ambasadorami. Siłę systematycznie i szeroko budowanego wartościowego contentu odczuliśmy podczas wybuchu pandemii.
Z Akademią Smaku piekło chleb, przygotowywało pizzę bez drożdży czy zgłębiało się w rodzajach mąk, mnóstwo odbiorców! Progres projektu pokazuje, że wszelkie marzenia są uzasadnione. Cały czas badamy trendy, tendencje, systematycznie modyfikujemy i unowocześniamy projekt. Myślę, że dla marki Bosch ten projekt nadal będzie wiodącym działaniem, a internautom będzie w przyjazny sposób dostarczał potrzebnych rozwiązań.
Grzegorz Miłkowski – Chief Executive Officer, ContentHouse
– W Akademii Smaku wyjątkowe jest to, że pracujemy w interdyscyplinarnym zespole, złożonym z ekspertów o różnych profilach zawodowych – od strategów, kreatywnych odpowiedzialnych za stronę wizualną konceptu, content managerów i redaktorów, specjalistów influencer marketingu, aż po osoby odpowiedzialne za performance marketing. Dzięki tej różnorodności, możemy robić modelowy content marketing, który prowadzi odbiorców i potencjalnych klientów marki Bosch przez cały lejek zakupowy, rozpoczynając od szerokiego kontekstu, aż do wyedukowania tych użytkowników, na temat konkretnych funkcji i produktów AGD marki Bosch.
To, co potwierdza, że ludzie realnie wykorzystują wiedzę z Akademii Smaku w swojej kuchni, to statystyki ruchu mobilnego. Aż 80% użytkowników korzysta z portalu na urządzeniach mobilnych, co oznacza, że ludzie po prostu gotują z Akademią Smaku i zabierają swoje urządzenia do kuchni, gdzie są w stanie wykorzystać tę wiedzę. W związku z tym, inwestując w content marketing, marka Bosch w ciągu kilku lat zbudowała efektywną platformę branded contentową pozwalającą edukować swoich obecnych i przyszłych klientów oraz w sposób miękki i nienachalny przekazywać im wiedzę na temat swoich produktów.