Czy Pinterest jest dla Twojego biznesu?

Niedoceniony gracz, źródło nieustającej inspiracji i najbardziej uporządkowany spośród całej socialowej rodziny! Dziś na tapet bierzemy Pinteresta: jego działanie, możliwości i krótki przepis na dobrego pina!

Pinterest – czyli właściwie co?

Pinterest jest wizualną wyszukiwarką, która swoje działanie opiera na słowach kluczowych. Jest miejscem do znajdowania, przeglądania i kupowania. Jego głównym zadaniem jest inspirowanie użytkowników – 85% pinnerów przed rozpoczęciem nowego projektu szuka pomysłów na Pintereście.[1] Z biznesowego puntu widzenia, najlepiej, gdyby inspirowanie doprowadziło do konwersji – nie tylko w znaczeniu zakupu produktu lub usługi, ale też przejścia na stronę, obserwacji profilu, utrzymania więzi konsumenta z marką.

Załóżmy, że jesteś potencjalnym konsumentem – pinnerem, który w związku ze zbliżającym się sezonem ogrodowym, chce urządzić taras w stylu boho. Wpisujesz słowo kluczowe, a w zamian za to otrzymujesz mnóstwo dobranych porad oraz inspiracji. Właśnie dlatego Pinterest jest często wykorzystywany w górnej części lejka zakupowego, w momencie, gdy klient wie, czego szuka, a Ty możesz po słowach kluczowych zaprezentować swoje produkty.

Pinterest wart uwagi

Czego Polacy szukają na tej platformie? Według badania przeprowadzonego przez Open Mobi to moda, wnętrza, kulinaria, a nawet podróże i motoryzacja plasują się najwyżej. Nie musi to absolutnie oznaczać, że nie znajdziesz tutaj przestrzeni dla swojej marki. 80% użytkowników stanowią kobiety, najwięcej w wieku 25–34 lat, odbiorców uprawiających sport, robiących zakupy w sieciach popularnych sklepów, takich jak IKEA, H&M i takich, którzy zamawiają jedzenie przez aplikacje, kiedy nie mają ochoty gotować.

Oprócz grupy docelowej, warto zwrócić uwagę na samą funkcjonalność i algorytm aplikacji. Pinterest wyróżnia się uporządkowanymi tablicami, same treści nigdy nie pojawiają się w sposób chronologiczny, a okres życia pina jest 1,5 dłuższy niż posta na Facebooku.

Możliwości kreacji na Pintereście

Aplikacja pozwala na pokazanie produktu z wielu perspektyw. Natomiast na klikalność pinów mają wpływ odpowiednie kolory, rodzaj światła, nasycenie i wymiary obrazu. Możesz nauczyć się tworzyć piny, na które odbiorcy będą reagowali lepiej, dzięki tego typu wiedzy.


Jak podkreślają twórcy Pinteresta, najlepiej sprawdzą się pionowe obrazy ze współczynnikiem proporcji 2:3. Trzeba też zadbać o ich odpowiednią jakość. Mimo że najczęściej na Pintereście zobaczymy pionowe statyczne obrazy, aplikacja daje nam wachlarz formatów, które możemy zastosować.

Tablice
z Pinami fanów
Kiedy chcemy zaangażować odbiorców i na tablicy wyróżnić użytkowników korzystających z produktów marki, piny fanów będą strzałem w dziesiątkę. Jednak samo repinowanie nie przyniesie nam zasięgów – jest elementem czysto wizerunkowym i służy podtrzymaniu więzi z odbiorcą.
Pin pojedynczyZnajdziesz ich w tym kanale społecznościowym najwięcej. Częściej będzie to pin statyczny niż wideo, ale pamiętaj – ważny jest odpowiedni format.
Piny
z pomysłem
Jeśli prowadzisz profil kulinarny, DIY lub wnętrzarski piny z pomysłem są dla Ciebie! Wybierając tę opcję, możesz utworzyć pin z przepisem, poradnikiem, projektem, udostępnić kilka krótkich filmów, zamieścić więcej treści opisujących jeden temat.
Piny rozszerzone (Rich Pin)Piny rozszerzone są świetną opcją reklamową dla firm, które posiadają swoje sklepy. Dają one możliwość przedstawienia aktualnej oferty, ceny produktu, pokazania przepisu kulinarnego oraz podlinkowania np. artykułu eksperckiego. By rozpocząć przygodę z Rich Pinami, należy zgłosić się do Pinteresta z wnioskiem o ich przyznanie, następnie wprowadzić do strony metatagi i zweryfikować przy pomocy specjalnego narzędzia, które oferuje marka.
Piny karuzelowe, kolekcje pinówDostępne są z poziomu reklamowego. Są kreatywnymi sposobami przedstawienia produktów, ale w opcji płatnej.
Story PinsWprowadzone od stycznia 2022 roku Story Pins to kalka dobrze nam znanych formatów Instagram Stories

Kilka kroków do Twojego Pinteresta

Znasz już możliwości Pinteresta, nie pozostaje nic innego, jak spróbować założyć konto, zweryfikować je i stworzyć pierwszego pina. Co powinien zawierać?

Gotowa checklista

  1. Określ, czy Twoja grupa docelowa znajduje się na Pintereście.
  2. Zweryfikuj swoje konto – to da Ci więcej możliwości, np. dostęp do statystyk.
  3. Uruchom na swojej stronie buton „pin-it” i ułatw użytkownikom pinowanie.
  4. Dopasuj słowa kluczowe do potrzeb odbiorców i umieść je w opisie pina.
  5. Publikuj estetyczne zdjęcia i wideo w pionie, świetnej jakości. Algorytm Pinteresta faworyzuje treści doskonałej jakości. Tworząc piny lub story pins, pamiętaj także o polu ochronnym.
  6. Pinuj regularnie, nie wstawiaj wielu pinów na raz – wystarczy 3–5 pinów dziennie.
  7. Wchodź w interakcję z odbiorcami.
  8. Call-to-pin – zachęć odbiorcę do zapisania Twojego pina.
  9. Zadbaj o porządek i estetykę swoich tablic.
  10. Twórz takie treści, jakie sam chciałbyś czytać i widzieć.

Baza wiedzy

https://help.pinterest.com/pl/business/article/rich-pins
https://www.socialmediaexaminer.com/
https://business.pinterest.com/pl/how-pinterest-works/
https://business.pinterest.com/pl/creative-best-practices
https://blog.hubspot.com/marketing/pinterest-data-get-more-repins
https://help.pinterest.com/pl/business/article/collections-ads-on-pinterest
https://pl.photography-secret.com/10086198-how-to-use-pinterest-to-grow-your-photo-business-step-by-step-guide

[1] https://business.pinterest.com/pl/audience

Maria Szajny
Maria Szajny
Social Media Specialist

w branży marketingu i PR rozwija się od 6 lat. Swoją ścieżkę zawodową rozpoczęła od działu mediów i promocji największych organizacji pozarządowych w Polsce, by po kilku latach rozwinąć się w świecie social media. Na co dzień zajmuje się obsługą kanałów społecznościowych klientów agencji Insignia. Prywatnie tańczy bachatę, zasuwa na rowerze i pisze doktorat o marketingu w NGO.