Jak zmieniają się social media w 2022 roku, czyli co króluje w Internecie?

Ostatnie dwa lata dla wszystkich branż od handlu, przez technologię, aż po marketing, to prawdziwy rollercoaster. W obecnych pandemiczno–wojennych czasach odbiorcy przykładają większą uwagę do konsumpcji i wyszukiwania treści. Jest to bez wątpienia wyzwanie rzucone przez użytkowników wszystkim markom, które muszą wdrażać coraz to nowsze sposoby na zainteresowanie odbiorców. Platformy społecznościowe szukają nowych rozwiązań technologicznych, aby być nadal w trendach i dostarczać to, czego inni oczekują.

Bitwa na video, czyli TikTok kontra reels

Gdy w marcu 2020 roku wybuchła pandemia COVID–19, TikTok zawojował światem social mediów. Okazało się, że śmieszne i krótkie filmiki dostarczają nieco uśmiechu w tym ciężkim czasie. Obecnie TikTok to nie tylko platforma, która dostarcza rozrywki, ale także miejsce edukujące, sprzedające i opowiadające historie. Naprzeciw tym potrzebom wyszedł Instagram, wprowadzając pod koniec 2021 roku reels, czyli również krótkie, angażujące wideo. Od marca 2022 roku rolki dostępne są także na Facebooku. Jak zawsze, nowości są mocniej promowane przez serwisy społecznościowe. Już widać, że rolki na Instagramie mają dużo dłuższą żywotność, niż zwykły post opublikowany na feedzie. Formaty te zdobywają świetnie wyświetlenia organiczne, a także tańsze wyniki w kampaniach płatnych. Według najnowszych badań, aż 82% treści w social mediach będzie formatami wideo.[1] Wniosek jest jeden – czas zacząć kręcić reelsy i TikToki!

Złote czasy social commerce

Pandemia zmieniła wiele czynników – także te zakupowe. Konsumenci odzwyczaili się od zakupów w centrach handlowych, a przenieśli się do świata online, który jest wygodny i szybki. Już teraz wiele platform udostępnia nam możliwość połączenia swojego sklepu, by prowadzić sprzedażowe transmisje na żywo. Pinterest wprowadził nową opcję w postaci PinterestTV, która umożliwia „zakupy na żywo”. Social commerce będzie wykorzystywać nowe formaty, które ulepszą prezentację produktów, ich wyszukiwanie, a także procesy płatności i finalizacji zakupów.

Wirtualny świat, czyli co przyniesie nam Metaverse

Po zmianie nazwy przez Facebooka, nie ma już żadnych wątpliwości, w którą stronę zmierza świat. Portal Marka Zuckenberga chce zostać liderem w dziedzinie technologii AR/VR, docierając do młodego pokolenia. Jak to odnosi się do social mediów? Prawdopodobnie będą dostępne nowe narzędzia i technologie do tworzenia contentu. Co więcej, być może niedługo prawdziwych sprzedawców, zastąpią ci wirtualni. W głównej mierze VR i AR będą skupiać się na relacjach pomiędzy odbiorcami.

Płatne promocje w socialach

Facebook chce wprowadzić płatne wydarzenia i pokoje w grupach, natomiast można przypuszczać, że Instagram wyraźnie zainspirował się Only Fans. Ten drugi chce wprowadzić tzw. płatne subskrypcje kont, co w rzeczywistości ma zmonetyzować konta influencerów. Ci będą mogli tworzyć dodatkowy content, który będzie docierał tylko do ich stałych fanów. Testy tego rozwiązania już rozpoczęły się na platformie w USA. Możemy przewidywać, że jeśli ta funkcja się przyjmie, darmowe Instastories pozostanie tylko pięknym wspomnieniem.

Patrząc na ostatnie 2 lata i prędkość tego, jak zmienia się świat, ciężko jest jednoznacznie określić trendy, które zapanują w mediach społecznościowych. Bez dwóch zdań odbiorcy na pewno oczekują autentyczności od twórców oraz prostych i szczerych komunikatów. Drugim ważnym aspektem, jest czas, który odbiorca przeznacza na konsumowanie treści – muszą być one krótkie, zwięzłe i na temat.


[1] https://www.cisco.com/c/en/us/solutions/collateral/executive-perspectives/annual-internet-report/white-paper-c11-741490.html

Gabriela Wołowiec
Gabriela Wołowiec
Social Media Specialist

Obecna w branży social mediów i marketingu od blisko 6 lat. Swoje pierwsze kroki stawiała w jednej z krakowskich rozgłośni radiowych, by następnie przejść na stronę mocy w postaci mediów społecznościowych. Na co dzień zajmuje się profilami klientów Insigni z branży FMCG i designu. Po pracy pokonuje kilometry w Tatrach, podróżuje, robi zdjęcia i śledzi tematy nowych technologii.