Jaki był rok 2019, a jaki będzie 2020 w kreacji? Ocenia Sylwester Wrona

Specjalnie dla redakcji Nowego Marketingu, nasz Digital Strategy Director podsumował rok 2019 w digital marketingu oraz wskazał trendy, jakie będą obowiązywały w 2020.

3 najciekawsze polskie kampanie z 2019 roku

Bardzo przypadły mi do gustu dwie kampanie IKEI: „Dźwięki odpoczynku” oraz „Z nogą w drzwiach” Pierwsza, przy zastosowaniu bardzo obecnie popularnych technik ASMR w ciekawy sposób dawała możliwość „pomacania” produktu de facto przez słuchanie. Zarówno koncept, jak i akwizycja świetne, co potwierdzają wyniki. Druga, promująca wyposażenie sypialni, została pomyślana jako youtube’owa opowieść zdradzająca sekrety sypialni. Dzięki natywnemu wykorzystaniu standuperów zbudowała bardzo naturalna zabawną narrację, przy okazji podbijając bardzo mocno funkcjonalne cechy produktów.

Jako trzecią wymienię działania marki Ballantine’s. W tej bardzo trudnej reklamowo kategorii, ze względów ustawowych została zastosowana bardzo ciekawa technika branded contentowa. Dedykowany serial z gwiazdorską obsadą w bardzo ciekawy sposób odkrywa tajemnice Angel’s Share i pokazuje zalety produktu.

Największe wyzwania kreatywne w 2020 roku

Na takie wnioski jeszcze przyjdzie czas, ale niestety możliwa jest recesja co najmniej w niektórych branżach, a to zawsze odbija się w działaniach marketingowych. Ewentualnie gorsza koniunktura bywa często motorem napędowym dla kreatywności, bo często mniejszy budżet wymusza wykorzystamnie bardziej odważnych i zdecydowanych rozwiązań. Coraz głośniej słychać apele światowej klasy strategów o to, aby marki zaczęły prowadzić działania marketingowe długofalowo, bo to przynosi lepsze rezultaty, zamiast poddawania się dyktatowi realizacji szybkich KPI. Z mojej perspektywy dotyczy to też długiej współpracy marek z agencjami. Takie relacje biznesowe często owocują bardzo dobrymi kampaniami.

Nowinki technologiczne a kreacja w 2020 roku

Może nie jest to już nowinka technologiczna, ale trend oparty na dotychczas mało znanej formy internetowego przekazu. Mówię tutaj oczywiście o niesamowitej popularności podcastów. Już co 3 Polak słucha podcastów i myślę, że w 2020 roku większość marek będzie je wykorzystywać do komunikacji z klientami. Spodziewam się również szerszego zastosowania AR dzięki opracowaniu technologii, która umożliwi działanie bez instalacji aplikacji. Otworzy to wtedy przestrzeń do produkcji treści branded contentowych dostosowanych do różnych produktów.

Sylwester Wrona, Digital Strategy Director

Od 12 lat w reklamie. Bardzo szybko zmieniający się rynek obserwował od wewnątrz – z domu mediowego, agencji interaktywnej i agencji reklamowej. Teraz swoją wiedzę oraz bogate doświadczenie wykorzystuje w efektywnościowym koordynowaniu projektów agencji Insignia. Doświadczenie zawodowe zdobywał jako Media Planner w PRO Media House, media manager w agencji Insignia oraz Digital Director w Brandman Agency. Prywatnie szczęśliwy ojciec i mąż, który lubi się zmęczyć – głównie przemierzając górki (mniejsze i większe) biegiem lub jeżdżąc na rowerze.