Komunikacja marek w Social Media w czasie pandemii – cooking trend i branża gastronomiczna.

Komunikacja w Social Media a pandemia

Z dnia na dzień wszyscy przenieśliśmy się do zupełnie innej rzeczywistości. Doświadczyliśmy masy obostrzeń, całkowitej zmiany trybu życia i pracy, niepewności oraz poczucia zagubienia. Nagle wybieganie w przyszłość i podejmowanie decyzji marketingowych stało się bardzo trudne. Pojawiło się wiele pytań. Co z dotychczas zaplanowanymi działaniami? Jak teraz prowadzić komunikację w Social Media? Czy powinniśmy wstrzymać publikacje i kampanie? Czy wręcz przeciwnie, zmienić strategię i zwiększyć intensywność działań?

Odpowiedź na te wszystkie pytania jest dużo łatwiejsza, niż mogłoby się wydawać. To elastyczność i reakcja na potrzeby użytkowników danej marki.

Poddanie się i rezygnacja z komunikacji nie wchodzi w grę, to właśnie najlepszy moment na kreatywne rozwiązania, zintensyfikowanie działań, wejście do świata online i zdobycie zaufania użytkowników, które zaprocentuje na przyszłość.

Czy musimy definitywnie zrezygnować z dotychczasowo przyjętej strategii? W wielu przypadkach tak, ale to nie zawsze konieczne. Nie podejmujmy pochopnych decyzji. Przeanalizujmy obecną sytuację marki, sprawdźmy, jak zachowuje się jej grupa docelowa, jakie treści konsumuje i czego oczekuje w tym trudnym okresie. Jeśli zebraliśmy już wszystkie informacje, zastanówmy się, czy wprowadzając małe zmiany, jesteśmy w stanie dopasować komunikację lub zaplanowaną kampanię do aktualnej sytuacji, pozostając przy głównych założeniach.

Jeśli tak, działajmy, stale obserwujmy i reagujmy na bieżąco.

Jeśli nie, nie poddawajmy się! Przygotujmy nowe pomysły i wykażmy się jeszcze większą kreatywnością. Na niezrealizowane pomysły przyjdzie jeszcze czas.

Cooking trend

Obserwując Social Media, publikacje Influencerów czy relacje znajomych aktualnie możemy zauważyć dwa, mocno wybijające się trendy. Gotowanie i aktywność fizyczna. Z oczywistych względów, ten pierwszy przeanalizowałam nieco bardziej! 😉

Na pewno wielu z Was kojarzy tę Panią poniżej.

Tak, to Chiarra Ferragni i jej pierwsze, własnoręcznie zrobione ciasto z okazji urodzin synka. Jeśli najbardziej znana na świecie blogerka modowa i Influencerka stawia swoje pierwsze kroki w kuchni, to tym bardziej Natalia Siwiec, czy Julia Wieniawa serwujące przepisy na swoich kanałach Social Media nie powinny dziwić. A to tylko kilka przykładów, bo skala jest znacznie większa.

Źródło 1: https://www.instagram.com/nataliasiwiec.official/
Źródło 2: https://www.instagram.com/juliawieniawa/

Gotowanie, pieczenia chleba i słodkości zawładnęły Social Mediami. Zaangażowanie i intensywność pojawiania się tego typu treści u Influencerów i na profilach użytkowników utwierdzają w przekonaniu, że to właśnie jeden z najgorętszych tematów, poszukiwanych i ‘ze smakiem’ konsumowanych przez użytkowników.

Czy to dobra wiadomość dla marek z branży FMCG? Zdecydowanie tak! W Social Media znajdziemy już wiele ciekawych przykładów reagowania na ten trend:

  • Marka Pudliszki serwuje swoim fanom pomysły na obiad, które mogą przyrządzić, wykorzystując zapasy spożywcze, ale także pożądany przez wszystkich przepis na domowy zakwas
Domowy zakwas

Bez względu na to, czy jesteście szczęśliwcami posiadającymi drożdże, czy nie, możecie przygotować domowy zakwas na pyszny chleb.Składniki:litrowy słoikmąka żytniawodacierpliwość :)Dzień pierwszyW słoiku mieszamy 100 g mąki i 100 ml wody. Przykrywamy gazą lub ściereczką (nie zakręcamy słoika!) i odstawiamy w ciepłe miejsce.Dzień drugi i kolejneKażdego dnia ze słoika usuwamy połowę zawartości, a do reszty dodajemy 100 g mąki i 100 ml wody, mieszamy i odstawiamy. Pamiętajcie o cieple.Dzień piątyGotowe! Jeżeli odpowiednio dbaliście o zakwas, możecie upiec własny chleb. :)Zakwas nie jest jednorazowy. W słoiku zostawiacie kilka łyżek zakwasu i wstawiacie do lodówki do kolejnego pieczenia – pamiętajcie by miał powietrze, czyli nałóżcie gazę lub tylko leciutko zakręćcie pokrywkę. Trzeba go również od czasu do czasu “nakarmić” maksymalnie co dwa tygodnie. Możecie też dzielić się zaczątkiem zakwasu z innymi. <3

Publiée par Pudliszki sur Lundi 30 mars 2020
  • Almette na Facebooku stworzył program ‘#Zostańwdomu z przyjemnością’, w którym znany szef kuchni, ze swojego domu prowadzi studio kulinarne, łącząc się online ze znanymi blogerkami kulinarnymi i parentingowymi.
Almette zaprasza: #zostańwdomu z przyjemnością! Odc.1: Makaron z pesto domowym!

Kochani! Przez najbliższe tygodnie musimy zmierzyć się ze znacznym ograniczeniem możliwości opuszczania domu. Wiemy, jakie to ważne dla nas wszystkich. Przyłączając się do akcji #zostanwdomu mamy dla Was propozycję, która pomoże wnieść w codzienność odrobinę przyjemności😊Dwa razy w tygodniu, w środę i niedzielę, szef kuchni David Gaboriaud, ze swojego domu będzie prowadził studio kulinarne, łącząc się online ze znanymi blogerkami kulinarnymi i parentingowymi. Razem będą oczywiście gotować. Podzielą się z Wami pomysłami na to, jak przygotować smaczne i zdrowe dania mając ograniczone zapasy – wszystko zgodnie z hasłem #zerowaste. Podpowiedzą Wam także, jak kreatywnie spędzić czas w domu z dziećmi.Pełne inspiracji relacje ze „spotkań online” w ramach naszej akcji „#zostanwdomu z przyjemnością” będziemy oczywiście publikować na naszym profilu 😊Na pierwszy ogień, a właściwie na wrzątek, idzie makaron, który David przygotował z Natalią z poezja-smaku.pl! Zobaczcie 😊

Publiée par Almette. 100% przyjemności. sur Mercredi 1 avril 2020
  • Pieczenie chleba i pizzy to nieodzowny element każdego dnia na profilu @wujaszekliestyle. Oprócz regularnego lokowania wody Cisowianka, Michał prowadzi transmisje live na profilu marki, na których pokazuje proces powstawania wypieków. Dużą aktywność Influencera zauważyła również marka Tefal. W ramach pmocy przesłała robot kuchenny, który aktualnie bardzo naturalnie wpisuje się w codzienne czynności Wujaszka Liestyle.
  • Marka Cukier Królewski na swoich kanałach Social Media zachęca użytkowników do wspólnego przygotowywania słodkich wypieków wraz z najbliższymi, serwując im video przepisy i pomysły na wykorzystanie czasu spędzanego w domu.
  • Starbucks w swoich kanałach społecznościowych za pomocą pomocnych tutoriali video pokazuje proste przepisy na pyszną kawę. Angażuje użytkowników także aktywacjami konkursowymi #ZdalnaKawa oraz serią Q&A na Instagramie.
#KawoweTipy: Odcinek 1

Czas rozpocząć cykl #KawoweTipy 🥳! W pierwszym odcinku mamy dla Was coś orzeźwiającego – prosty przepis na domową kawę mrożoną 😊. Chcecie wiedzieć więcej o kawie? Wbijcie na nasze Instagram Stories i weźcie udział w Q&A! Dajcie znać, co Was interesuje, a nasi bariści rozwieją Wasze wątpliwości. #StarbucksAnytime

Publiée par Starbucks Polska sur Lundi 30 mars 2020

Branża gastronomiczna w czasie pandemii

Poruszając tematykę gotowania, nie można nie wspomnieć tutaj o sytuacji branży gastronomicznej, która w tym trudnym okresie postawiła na sprzedaż za pośrednictwem kanałów Social Media.

Wiele restauracji wykazuje się niezwykłą kreatywnością, ale także niesamowitą solidarnością i wzajemnym wsparciem. Świetnym przykładem takiej inicjatywy jest post restauracji Ranny Ptaszek z Krakowa, która przygotowała zestawienie lokalnych restauracji (potencjalnej konkurencji!), oferującym swoim klientom dostawę jedzenia do domu, Lokal mocno nawoływał także do przekazywana tej informacji na Facebooku.

PODAJCIE DALEJ <3 W ramach wsparcia dla branży gastro, zebrałam informacje dotyczące miejsc z WŁASNYM DOWOZEM…

Publiée par Ranny Ptaszek sur Lundi 30 mars 2020

W czasach pandemii, restauracje prócz klasycznego menu na dowóz proponują także kreatywne rozwiązania, jak „Menu DIY”. Dobrymi przykładami są tu lokale: Mąka i Woda, oferująca zestawy składników wraz z instrukcją, dzięki, którym możemy sami wykonać danie w domu, czy Regina Bar, komponująca zestawy koktajlowe idealne na wieczór.

Dzień dobry,Mamy nowy pomysł żeby nam wszystkim było lepiej 🙂 Zaczynając od tego weekendu, co weekend będziemy dla…

Publiée par Mąka i Woda w domu sur Vendredi 3 avril 2020

Nasi odbiorcy mają teraz znacznie więcej czasu, to dla nas najlepszy moment na zainteresowanie ich marką, zbliżenia się do nich i nawiązania relacji, bliższej niż dotychczas. Zbudowane zaufanie na pewno przyniesie efekty w przyszłości.

Przywołane w artykule przykłady doskonale odpowiadają na potrzeby użytkowników, wpisują się w trend gotowania i przede wszystkim dostarczają masę ciekawych pomysłów na wypełnienie wolnego czasu, którego wielu ma w nadmiarze.

Podsumowując, zbierzmy najciekawsze formaty, z których możemy skorzystać, planując naszą najbliższą komunikację:

  • konkurs dla użytkowników – oczywiście w formule możliwej do realizacji bez wychodzenia z domu
  • współpraca z Influencerem – przykład Cisowianki i @wujaszekliestyle jest dobrym benchmarkiem!
  • kreatywna komunikacja, która będzie serwowała użytkownikom pomysły na spędzenie wolnego czasu – może dedykowane kolorowanki dla pociech naszych odbiorców?,
  • promowanie akcji #zostańwdomu – pamiętaj o tym, to ważne przesłanie,
  • transmisje live – coraz więcej marek decyduje się na cieszące się ogromną popularnością live’y z Influencerami
  • seria pytań Q&A – to świetny czas, aby odpowiedzieć użytkownikom na ich pytania i poznać się bliżej!

Prowadząc komunikacje w tym trudnym okresie, bądźmy kreatywni. Pamiętajmy jednak, by przede wszystkim starać się dopasować do potrzeb odbiorców, zachowując wyczucie i wrażliwość.

Monika Matysiak
Monika Matysiak
Social Media Manager

Działając w branży marketingowej od ponad czterech lat, spełnia swoje pasje. Social media i kampanie reklamowe nie mają przed nią żadnych tajemnic. Specjalizuje się w branży wnętrzarskiej i modowej, lecz z ogromnym zaangażowaniem podbija także inne dziedziny.

Pracowała z takimi markami jak: Ceramika Paradyż, Mars, Kamis, Bosch, Lusette, Cukier Królewski, Grupa PSB, Bell, Miraculum, PRIMAMODA, Fashion Magazine oraz Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości.

Aktualnie pracuje jako Social Media Manager w agencji INSIGNIA. Do jej obowiązków należy czuwanie nad poprawnością prowadzonych projektów, budowanie strategii komunikacyjnych, prowadzenie kampanii mediowych tworzenie i kreowanie contentu we wszystkich kanałach mediów społecznościowych.