Podsumowanie 2020 roku, czyli o wpływie pandemii na social media

Koronowany intruz źródłem zmian 

Początek roku 2020 zaskoczył wszystkich na całym świecie. Nie sposób wyliczyć zmian, które nastały, gdy intruz w koronie uderzył berłem i zadomowił się niemalże w każdym obszarze życia. Mieszkańcy całego globu, niczym poddani, nie mieli wyjścia, musieli odnaleźć w sobie zdolność do adaptacji i sprostać nowym oczekiwaniom, które zostały przed nimi postawione. Nie ulega wątpliwości, że COVID-19 przyspieszył wiele procesów oraz zmian zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Wymienić można tu sektor bankowy, gospodarkę, a także media społecznościowe. Przysłonił wiele ważnych wydarzeń. Przykład? 10 urodziny Instagrama były obchodzone zdecydowanie mniej hucznie w sieci. Co więcej, animowane obrazy testowane przez Facebooka, które z założenia mają zwrócić uwagę, tym razem zostały niezauważone. Wpływ wirusa był i wciąż jest ogromny, przede wszystkim zdominował wszystkie tematy i akcje, które zostały mu podporządkowane.  

Życie towarzyskie w wersji online

To dzięki mediom społecznościowym przenieśliśmy się ze świata offline do online, a social media stały się powiernikiem naszych codziennych spraw. Zamknięci w domach, bez możliwości spotkań, wszyscy zaczęliśmy poszukiwać alternatywnego rozwiązania, które ułatwiłoby nam podtrzymywanie bliskich relacji. Remedium okazał się Internet. Mimo tego, że wciąż byliśmy oddzielnie, to jednak dzięki mediom społecznościowym mieliśmy (i nadal mamy!) poczucie bliskości w tych trudnych chwilach. 

Facebook – aby ułatwić nam komunikację – wprowadził nowe rozwiązanie do grupowych rozmów. Mowa tu o Messenger Pokoje. Do swojego Pokoju można zapraszać wybrane osoby, a także udostępnić możliwość dołączenia na prywatnej tablicy, na grupie lub w wydarzeniu. W ,,pomieszczeniu” w tym samym czasie może przebywać aż 50 osób, a do gospodarza należy decyzja o zamkniętym lub otwartym charakterze spotkania. Aktualnie to rozwiązanie dostępne jest tylko na Facebooku i Messengerze, jednak wiadomo już, że na tym nie koniec, bo wkrótce pojawi się również na Instagramie, a dodatkowo w aplikacji WhatsApp. 

Czy mieliście już okazję zaprosić kogoś do swojego Pokoju? 😉

#ZostańWDomu

#ootd #travel #walking #restaurant, to hasztagi, które musiały ustąpić miejsca #ZostańWDomu. Ogłoszenie stanu epidemiologicznego spowodowało, że nasze dotychczasowe życie przeniosło się do sieci. Nagle okazało się, że większość zawodowych spotkań może odbywać się za pomocą wideokonferencji. Zdalne nauczenie jest możliwe, a domowa siłownia może zastąpić ulubiony klub sportowy. Wiele marek czy stacjonarnych biznesów zmieniło swój sposób postępowania, równie głośno nawołując do pozostania w domu. Bo #KoronaCiZGłowyNieSpadnie, jeśli zostaniesz w domu. To hasło akcji, która była wspierana przez YouTube oraz 60 influencerów. 

Firmy zmodyfikowały model zarządzania, jeszcze raz spojrzały na swoje marketingowe plany, a swoją działalność zaczęły przenosić głównie do Internetu – jedynego miejsca, do którego COVID-19 nie miał wstępu. Zaczęły edukować, pomagać i budować relacje ze swoimi klientami, które miejmy nadzieję w przyszłości, gdy wszystko wróci do normalności, zaowocują i przełożą się na sprzedaż. A póki co, wszyscy przedsiębiorcy solidarnie krzyknęli: wspólnie zadbajmy o nasze bezpieczeństwo! 

Pomaganie i edukacja, czyli temat przewodni w social mediach

W pierwszej kolejności, po chwilach wahania, mogliśmy zauważyć, że marki zaprzestały realizować swoją standardową komunikację i zaczęły nawoływać do pomocy tym, którzy szczególnie tej pomocy potrzebują.

Sieć sklepów Biedronka, jako jedna z pierwszych, podjęła szczególne kroki, wychodzące naprzeciw potrzebom klientów trzeciego wieku oraz zapewniały im bezpieczeństwo. Dyskont wprowadził udogodnienia, które miały uchronić tych najbardziej zagrożonych. Wcielił się również w rolę łącznika między potrzebującymi a wolontariuszami. We wszystkich sklepach umieszczono dedykowane skrzynki z formularzami gotowymi do wypełnienia. Senior pozbawiony możliwości skorzystania z pomocy najbliższych mógł sięgnąć po pomoc tak zwanych ,,Biedronkowych wolontariuszy”, którzy chętnie dostarczą zakupy do domu. Ponadto sieć sklepów umożliwiła również płatność za zakupy dopiero w momencie ich dostarczenia. Jeszcze nim w życie weszły regulacje dotyczące wprowadzenia odgórnych godzin dla seniorów, Biedronka zadecydowała o pierwszeństwie wejścia osób 65+ w pierwszych 60 minutach od otwarcia. Osoby starsze otrzymały także pierwszeństwo obsługi przy kasach. Wszystko pod hasłem: Czas na pomaganie seniorom 65+.

biedronka social media

Źródło: https://www.facebook.com/watch/?v=1091002431254244

Seniorzy i kwestia płatności stali się szczególnie istotnym problemem w kontekście szerzącej się epidemii koronawirusa, dlatego wiele marek zaczęło zachęcać nie tylko do spędzania czasu w domu, ale również do wykorzystania go na edukację. To na naszych barkach spoczął obowiązek edukowania starszych osób z zakresu bankowości. Dlatego ING wystartował z kampanią #zdalnidopomocy, mającą na celu zachęcenie do wspierania tych, którzy gorzej odnajdują się w internetowej rzeczywistości. Bank w łatwy sposób podpowiadał, jak można pomóc starszym osobom w załatwieniu wielu bankowych spraw zdalnie, zapłacić za rachunki oraz zainstalować wygodną aplikację

Z pomocą przyszedł również Alior Bank, który postawił na cykl edukacyjnych materiałów video z wykorzystaniem Mądrej Babci, bo kto będzie mówił lepiej w języku seniora niż sam senior? Mądra Babcia wspólnie z ekspertami Alior Banku zachęcała wszystkie osoby w wieku 55+ do zrobienia pierwszego kroku w stronę bankowości elektronicznej i mobilnej. A o tym, że Mądra Babcia zdobyła serca wszystkich oglądających, nikomu nie trzeba mówić. Świadczy o tym niezliczona liczba pozytywnych komentarzy…😉

Alior social media

Źródło: https://www.facebook.com/madrababcia/videos/317984982517042

Transmisje live znów na piedestale  

Kontemplowanie sztuki, wyjście na koncert lub oglądanie spektaklu jeszcze nigdy nie było takie proste jak w 2020 roku. Instytucje kultury zostały zmuszone do przeniesienia swoich działań do sieci. Od tego czasu mogliśmy zaobserwować wzmożone internetowe działania muzeów, filharmonii, oper, teatrów czy bibliotek, a także twórców, których trasy koncertowe zostały wstrzymane. ,,Męskie granie’’, ,,Kwarantanna na na!” to spotkania w iście muzycznym stylu z ulubionymi artystami bez wychodzenia z domu. Aby pozostać w stałym kontakcie ze swoimi odbiorcami, postawiono na transmisje live zapewniające wszystkim odbiorcom miejsce w pierwszym rzędzie. Jednym z inicjatorów koncertowania z domu był Elton John, jego transmisja, została wyemitowana na platformach Fox i HeartRadio. 

Fundacja Zaczytani.org, której główną misją jest promocja czytelnictwa i edukacja społeczna, również została zmuszona do ograniczenia swoich działań społecznych. W polskich miastach pojawiło się znacznie mniej mebli miejskich, jakie swoimi kształtem przywodziły na myśl książki. Natomiast pojawiły się ,,Zaczytane Wieczorynki”, które w każdy wtorek były transmitowane za pomocą Instagram Stories. 

To właśnie media społecznościowe stały się głównym pośrednikiem między marką a klientem, sztuką a odbiorcą lub artystą a fanem.  

W 2020 roku #WspieramyGastro i lokalność

Był czas na edukację i kulturę oraz sztukę. Na nawoływanie do pozostania w domu oraz rodzinnego spędzania czasu. Pomaganie i budowanie relacji. Jednak końcówka 2020 roku, to przede wszystkim seria relacji, postów opatrzona #WspieramyGastro. Jest wiele biznesów, które bardzo ucierpiały w wyniku podejmowanych działań, a do tych z pewnością należą restauracje, kawiarnie, fast foody i wszelkie miejsca świadczące gastronomiczne usługi. Oprócz sporego zaangażowania internautów, możemy również odnotować zaangażowanie marek, które wspólnie solidaryzują się w trudnej chwili. 

A czy Ty wsparłeś już lokalną restaurację? Warto brać przykład z sieci lokali Burger King, a jeśli jesteś fanem życia w stylu slow, to niech będzie dla Ciebie inspiracją Bank Pekao, który na Facebooku nawołuje do kupowania lokalnych produktów od regionalnych przedsiębiorców. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że marki w swojej komunikacji zapewniają, że podczas dowozu jedzenia, wszelkie środki ostrożności zostają zachowane, a sama dostawa odbywa się bezdotykowo. 

Burger King social media

Źródło: https://www.facebook.com/BurgerKingPolska/photos/a.355969109014/10159130509534015/

To też czas wspierania lekarzy. Bicie braw pracownikom medycznym w niedzielę o 17:00. Czas bezpłatnych posiłków dla służb medycznych: #gastropomaga i #posiłekdlalekarza

Krowarzywa social media

Źródło: https://www.facebook.com/Krowarzywa/photos/a.292310054231164/2662576377204508/?type=3&theater

Punkty gastronomiczne to biznesy, które oberwały rykoszetem. W równie trudnej sytuacji znalazły się również salony fryzjerskie. Specjaliści salonów Maniewski chętnie udzielali internetowych porad, promując w ten sposób kosmetyki wybranej marki.

Współczesne Call Center 

Zmianą, którą z pewnością przyspieszyła pandemia, stało się podejście do samych mediów społecznościowych, a to z kolei przełożyło się na wzmożony ruch na profilach. Chyba każdy zgodzi się ze mną, że doszło do pewnego zatarcia granicy w kontakcie między znajomymi a samą marką. Aktualnie w obu przypadkach korzystamy z tych samych narzędzi, nawiązujemy kontakt za pomocą tych samych aplikacji: w autobusie, w drodze na uczelnie i podczas pracy. Kontaktujemy się w czasie rzeczywistym i otrzymujemy odpowiedź od znajomych natychmiast. Wykorzystując tę samą drogę kontaktu z marką, która ma miejsce w przypadku kontaktu ze znajomymi, oczekujemy odpowiedzi tu i teraz. Myślę, że śmiało można stwierdzić, że media społecznościowe wyparły infolinie i kontakt drogą e-mailową, jako źródło pierwszego kontaktu. Dzięki mediom społecznościowym nastąpiło również skrócenie dystansu pomiędzy marką, która zazwyczaj towarzyszy bardziej formalnym metodom kontaktu. Każda marka w tym roku stanęła przed próbą ulepszenia swoich działań moderacyjnych w czasach zarządzania kryzysowego.  

Reasumując COVID-19 przyspieszył o kilka lat przeniesienie wielu biznesów do sieci, wymusił na markach zmianę komunikacji, ulepszenie moderacji, jak i dywersyfikację działań. Marki sięgały również po wszelkiego rodzaju zachęty dla klientów, aby przekonać ich do internetowych zakupów i pozostania w domu. Allegro ogłosiło, że niewychodzenie z domu jest smart i udostępniło wszystkim klientom usługę Allegro Smart za darmo przez miesiąc.

Jednak najważniejszą funkcją, jaką social media odegrały w tych niepewnych czasach, jest możliwość utrzymywania relacji i możliwość ,,uczestniczenia w życiu towarzyskim”, którą nam zapewniły, a także edukacja oraz zachęta do zadbania o wspólne dobro. 

W tym miejscu chcę również wspomnieć o mniej pozytywnym aspekcie. Social media w bieżącym roku stały się także głównym źródłem wybuchu paniki, która doprowadziła do zrywu zakupowego na masową skalę. Myślę, że na koniec warto zdać sobie sprawę z tego, że media społecznościowe to narzędzie w naszych rękach i tylko od nas zależy, w jaki sposób je wykorzystamy. Jako twórcy treści dbajmy o to, aby pojawiające się publikacje służyły użytkownikom, a nie przynosiły zupełnie odwrotny skutek.

Katarzyna Mazur
Katarzyna Mazur
Social Media Specialist

Mazur z branżą związana jest od 2015 roku. Jej portfolio uzupełniają klienci wywodzący się głównie z sektora usług beauty, w tym: Bielenda, Cliniqmed, Topestetic, Neness czy KASPA. Realizowała działania z zakresu obsługi social media, jak również współpracowała przy realizacji sesji produktowych. Obecnie Kasia wchodzi w skład dedykowanego zespołu dla klienta Alior Bank.

Prywatnie pogłębia wiedzę z zakresu renowacji, interesuje się wnętrzami, a jej mieszkanie – jak sama mówi – wypełniają antyki o bogatej przeszłości. Jej pasją jest fotografia. Kocha podróże. Jej najbliższy cel podróżniczy to Afryka.