X, Y, Z – czy i jak zmienią się charakterystyki pokoleń po koronawirusie?

Każda kampania reklamowa musi mieć swoich odbiorców. Często o jej sukcesie lub porażce decyduje dobra znajomość i zrozumienie grupy docelowej, do której jest kierowana. My marketerzy w pracy często posługujemy się pewnymi uproszczeniami. Zamiast opasłej charakterystyki target grupy, piszemy po prostu Iksy, Millenialsi albo Zetki. I wszystko jasne. Każdy wie, o co chodzi.

X, wiadomo: pracowity, cierpliwy, ceni jakość oraz stabilizację w pracy i w życiu prywatnym. Zaadaptowany do niepewności, przyzwyczajony do zmian. Wychowany bez internetu, bywa, że słabiej odnajduje się w on-line’owym świecie. Stawia na bezpośrednie relacje face to face. Często doszukuje się zgubnego wpływu mediów społecznościowych na dzieci i młodzież. Myślami wraca do swojego dzieciństwa, kiedy z kluczem na szyi biegał po podwórku z gromadą dzieciaków z sąsiedztwa. Trudno mu zrozumieć, że teraz młodzi inaczej budują i utrzymują relacje. W czasie izolacji, część Iksów zapewne przejdzie przyspieszony kurs korzystania z narzędzi on-line. Pozbawiona możliwości bezpośrednich spotkań z najbliższymi, otworzy się na nowe formy kontaktu przez Skype’a czy Messengera. Aktywne zawodowo Iksy przekonają się, że praca nie zawsze musi oznaczać wyjścia do biura, a żeby wygłosić wykład na drugiej półkuli niekoniecznie trzeba spędzić w samolocie dwadzieścia godzin. Starsza część Iksów odkryje, jak wiele możliwości daje e-bankowość czy zakupy on-line. O ironio, drzwi do tego nowego świata starszym Iksom otworzą, nie kto inny, a najmłodsze pokolenia, których wiedza i umiejętności zostaną być może pierwszy raz naprawdę docenione. To też idealny moment dla marek, aby edukować Iksy na temat korzystania z narzędzi internetowych i zachęcać do kontaktu on-line.

Y, Millenialsi, pokolenie Ja. Ja też😊 Czy epidemia pomoże nam, skupionym na sobie indywidualistom, zauważyć, że jesteśmy częścią większej sieci połączeń, od której zależymy i która zależy od nas? Czy dostrzeżemy, że nie żyjemy w próżni, że nasze działania mają wpływ na większą całość? O pokoleniu Y mówi się, że to hedoniści, żyjący chwilą, niestali w pracy i w związkach. W kryzysie nawet Millenialsi zatęsknią za stabilizacją, domem i stałą pracą. Nikt nie będzie już zazdrościł freelancerom możliwości pracy na balijskiej plaży. Przynajmniej przez jakiś czas. Wielu z nas, żyjąc tu i teraz, nie myślało o przyszłości, nie zgromadziło oszczędności na czarną godzinę, żyło na kredyt, żeby nie powiedzieć ponad stan. Obstawiam, że kryzys nauczy nas rozsądniejszego gospodarowania pieniędzmi. Zachęci do odkładania na wypadek problemów czy na emeryturę.

W przejściu przez kryzys pomoże nam za to optymizm, pozytywne podejście do życia i kreatywność. Nawet kiedy dzieje się źle potrafimy odnaleźć w sobie dobre emocje i siłę do szukania konstruktywnych rozwiązań.

Czy marki nadal będą mówić ustami Igreków „to ja decyduję”, „jeszcze więcej przyjemności”, „przyszłość jest teraz”, czy może trzeba będzie pomyśleć o zupełnie nowych przekazach?

Zetki, pokolenie ciem (lecą do ekranu), nie ma dla nich życia on-linie i off-linie. Jest życie po prostu. Tu i tu nawiązują znajomości, utrzymują relacje, robią zakupy, chodzą na randki. Wydaje się, że dzięki temu najmniej odczują skutki izolacji, bo kiedy mają dostęp do sieci, mają dostęp do prawie każdego ważnego aspektu swojego życia. Nowa sytuacja to dla nich szansa na bycie lepiej zrozumianym i docenionym. Starsi zobaczą, że to co dzieje się w sieci też jest częścią prawdziwego życia, a bycie on-line ma również swoje zalety.

Jedno jest pewne – podczas obowiązkowej kwarantanny, spędzimy ze sobą więcej czasu niż zwykle. I on-line i off-line. Będziemy więcej rozmawiać, kłócić się i milczeć razem. Poznamy się lepiej i może lepiej będziemy się rozumieć. Każdy coś zyska i coś straci. Każdy czegoś się nauczy i coś uzna za bezwartościowe. Może nie będzie to czas zacierania się różnic między pokoleniami, ale jest szansa, że kwarantanna bardziej je do siebie zbliży.

Katarzyna Kijas
Katarzyna Kijas
Strategic Director

Ponad 15 lat doświadczenia w marketingu i reklamie. Dziesiątki wdrożonych strategii komunikacji dla klientów z kilkunastu branż, w tym: finansowej, deweloperskiej, medycznej, kosmetycznej, FMCG, IT. Współpracowała min. z markami takimi jak Luxoft, Union Investment, BGŻ BNP Paribas, Apteki Dbam o Zdrowie, Tauron, Piwo Książęce, Unimil, Nivea, Remington, Uncle Ben’s, Cukier Królewski, Tołpa, Góralki. W pracy nad projektami stara się zawsze łączyć analityczne myślenie z empatycznym podejściem do konsumenta. Prywatnie zapalony wspinacz. Na świat lubi patrzeć z góry,  bo to powala zobaczyć więcej, złapać szerszą perspektywę, spojrzeć na sytuacje pod zupełnie innym kątem.

News

1 kwietnia 2020

Szymon Krzysiak

Szymon Krzysiak

Senior Strategy Planner

24 marca 2020

Tomasz Michalik

Tomasz Michalik

Chief Innovation Officer