Synergia nowych mediów w Instagram Stories

Instagram konsekwentnie, rok do roku, rośnie w siłę i rozwija swoje możliwości. Platforma cały czas pozyskuje nowych użytkowników – w styczniu 2019 na świecie było ich już ponad miliard, a w Polsce liczba przekroczyła 6 890 000.

Zapraszamy do przeczytania artykułu naszej Social media Specialist, Zuzanny Motaski, który pierwotnie ukazał się na łamach magazynu Social Media Manager

Siła Stories

Instagram cały czas się rozwija i szuka usprawnień, oferując swoim użytkownikom coraz to nowsze funkcje, mające na celu uatrakcyjnić i ułatwić korzystanie z serwisu. Dwa lata temu uruchomiono Instagram Stories, które zostały entuzjastycznie przyjęte przez odbiorców. Funkcja ta pomogła przyciągnąć do serwisu fanów konkurencyjnego Snapchata. O tym, jak doskonale Stories realizują potrzeby core targetu Instagrama, świadczy to, że w styczniu tego roku platforma odnotowała już około 500 mln aktywnych użytkowników dziennie. Z funkcji Stories od 2 lat korzysta także Facebook i to – jak pokazują statystyki serwisu – z dużym sukcesem.

Liczba użytkowników Stories w poszczególnych kanałach social mediów. Źródło: //bit.ly/2KjNQCH

Instagram nie poprzestał jedynie na wprowadzeniu Stories do oferty swojego serwisu wyłącznie jako efemerycznego contentu widocznego dla użytkowników przez 24 godziny, ale wciąż rozwija ich możliwości, np. przez:

  • zachowywanie wybranych momentów Stories jako wyróżnionych, przypiętych i widocznych na profilu relacji,
  • wybór grup użytkowników, do których chcemy kierować content w Stories,
  • udostępnianie relacji osoby, która Cię w niej oznaczyła w swoich Stories,
  • przesyłanie oglądanych Stories do znajomych w wiadomości prywatnej,
  • udostępnienie postów w swoich Stories.

Cross promocja w Stories

Jeszcze w 2018 roku, w ramach konferencji F8 w Kalifornii, Facebook zapowiedział dalszy rozwój i promocję Insta Stories przy udziale firm partnerskich. Wstępnie jako partnerów podawano marki: Spotify, Musical.ly (aktualnie TikTok) oraz GoPro. Jednak ze względu na rosnącą popularność i zasięg platformy Netflix, to ona jako kolejna po Spotify i Soundcloud została zaproszona do współpracy. Połączenie ze Spotify jest dostępne już od zeszłego roku, z Netflixem dopiero od 2019 roku i póki co, jedynie dla użytkowników systemu iOS. Korzystający z Instagram Stories, dzięki tej innowacji mają możliwość udostępniania muzyki/filmów w relacjach i przekierowywania swoich followerów bezpośrednio na zewnętrzne platformy. Takie działania największych graczy to również odpowiedź na aktualne trendy wśród pokolenia Y i Z – najszerszej grupy użytkowników platformy (przedział wiekowy ok. 18–24 i 25–34) oraz ukłon w ich stronę i realizacja potrzeb.

Spotify

To pierwszy partner, z jakim Instagram podjął współpracę. Wybór tej platformy był dość oczywisty ze względu na jej wciąż rosnącą popularność. Serwis dawno już przegonił Apple Music i aktualnie ma dwa razy więcej użytkowników niż konkurent.

Porównanie liczby użytkowników Spotify i Apple Music. Źródło: //bit.ly/2WTLa00

Funkcja udostępniania muzyki ze Spotify w Stories jest dostępna już od maja 2018 roku. To niezwykle organiczne połączenie – komu z nas nie zdarza się podzielić dobrą muzyką ze znajomymi w mediach społecznościowych. Opcja udostępniania muzyki bezpośrednio na Instagram Stories pozwala zaoszczędzić czas i zrezygnować z dotychczas wrzucanych screenshotów. Jedno kliknięcie bezpośrednio w Stories odeśle nas do wybranego utworu. Jest to powszechnie stosowana opcja zarówno wśród influencerów, jak i samych muzyków.

Co więcej, sukces współpracy nie odbił się bez echa, a tę samą funkcję od października 2018 roku oferuje również Soundcloud. To na pewno nie koniec muzycznych nowinek na Instagramie. Za granicą portal umożliwia już także opcję podkładania muzyki pod relację. Jednak na dodanie tej funkcji w Polsce musimy jeszcze trochę poczekać.

Jak udostępnić utwór ze Spotify w Instagram Stories, screenshoty z aplikacji.

Netflix

Po platformach oferujących streaming muzyki przyszedł czas na więcej. Naturalnym krokiem było więc rozpoczęcie współpracy z markami oferującymi streaming filmów i seriali. I tu też statystyki zasięgu platform są bardzo satysfakcjonujące, a przyrost użytkowników w skali roku – wręcz imponujący. W samej tylko Polsce w styczniu 2019 roku z mobilnej wersji Netflixa skorzystało 1,37 mln użytkowników.

Porównanie wybranych aplikacji VoD pod względem realnych użytkowników i zasięgiem. Źródło: //bit.ly/2TYhsF6

Co więcej, Netflix to aktualnie jedna z najpopularniejszych wśród „igreków” i „zetek” marek, idealnie wpasowująca się w trendy oraz realizująca ich potrzeby. Fanów platformy z pewnością ucieszył fakt, że od teraz mogą z łatwością dzielić się ulubionymi filmami lub serialami, które aktualnie oglądają, ze swoimi obserwującymi z poziomu Stories. Udostępniając ulubione produkcje w aplikacji, automatycznie dla danego tytułu zostanie wybrana odpowiadająca jej grafika. Możemy jednak dodatkowo ją edytować i dodać coś od siebie – naklejki, tekst lub inne elementy graficzne. Klikając na udostępniony w relacji tytuł, możemy przenieść się bezpośrednio na stronę produkcji w aplikacji Netflixa.

Odpowiedź na potrzebę pokolenia

Czy Instagram obrał dobry kierunek rozwoju, idąc we współpracę ze światowej klasy markami? Pierwsze doświadczenia pokazują, że był to strzał w dziesiątkę. Wprowadzenie nowych funkcji oraz wykorzystanie do tego popularnego kanału Stories nie tylko wpisuje się w obecne trendy, ale jest też spełnieniem oczekiwań najliczniejszej grupy odbiorców Instagrama – osób między 18. a 34. rokiem życia. Zarówno dla pokolenia millenialsów, jak i pokolenia Z, obecność w sieci i synergia różnorodnych kanałów oraz platform, z których korzystają, jest niezwykle istotna. To także element kreowania własnego wizerunku. Ważne jest dla nich dzielenie się informacjami i swoimi preferencjami w mediach społecznościowych, dlatego platformy wychodzące naprzeciw tym potrzebom zyskują ich sympatię i lojalność. Widzimy, że wprowadzone zmiany są podyktowane przede wszystkim potrzebami użytkowników. Ciekawe, jakie kolejne marki nawiążą współpracę bazującą na połączeniu ze Stories. Case Instagrama wskazuje, że takie proklienckie podejście to swoisty win-win i tylko czekać, aż kolejne serwisy społecznościowe pójdą w ślady lidera.