#ZłyDobryRok 2020 w Insignia

Jest Marzec 2021, mija rok od ogłoszenia pierwszego lockdownu. To dobry moment, żeby podsumować ten obfitujący w wiele zaskakujących sytuacji rok. Rok, który rozpoczął się jedną wielką niewiadomą. Który w spustoszył niektóre gałęzie gospodarki, a naszą branżę cyfrowej komunikacji marketingowej potraktował bardzo łagodnie. Odkrył w zespole nowe pokłady energii i samą agencję pchnął w kierunku dużego wzrostu. Ale po kolei.

Nowy rzeczywistość, nowe wyzwania

Przypominam sobie marzec 2020, miesiąc mierzenia się z nową pandemiczną rzeczywistością. Czas rysowania wszystkich czarnych scenariuszy i decyzja o przejściu w tryb całkowicie zdalny. Ogromne wyzwanie logistyczne podszyte niepewnością i odejściem od dobrze działających i utartych w boju szlaków. Wspaniała, dojrzała postawa całego zespołu oraz sprawne wpięcie się w nową rzeczywistość, część nowych narzędzi, udoskonalenie już wykorzystywanych, spięcie ich wszystkich w funkcjonujący ekosystem. Pierwsze spotkania wewnętrzne online, a tuż za nimi pierwsze prezentacje online z klientami, z którymi dotychczas widzieliśmy się face to face siedząc przy jednym stole. Słowem nowa rzeczywistość dla nas wszystkich. 

To czas intensywnych spotkań w gronie managerskim, analizy kolejnych tarcz rządowej pomocy, ogólny strach wewnątrz organizacji i próba odnalezienia się w tym bałaganie. Nie jestem zbyt dobry w rysowaniu czarnych scenariuszy, za to nieźle wychodzą mi te kolorowe. Pamiętam moment, w którym zaczęliśmy szukać pozytywów lockdownu. Logika i zdrowy rozsądek podpowiadały nam, że jest ich sporo. Zrozumieliśmy, że naszą siłą zawsze była (i również w tym momencie powinna być) dobra komunikacja zarówno wewnątrz organizacji, jak również, a może przede wszystkim, komunikacja z klientami. Zdefiniowaliśmy sobie za cel, że będziemy aktywni nie tylko w komunikowaniu się jako takim, ale przejmiemy inicjatywę w proponowaniu klientom rozwiązań zadaptowanych do nowej rzeczywistości. Zespół szybko to zrozumiał i ruszył do aktywnego działania. Z perspektywy czasu uważam, że to był kluczowy moment, którego konsekwencją stały się kolejne zeszłoroczne sukcesy.

Nie kryliśmy naszego niepokoju przed zespołem, pokazywaliśmy różne scenariusze ludziom wewnątrz, ale też podkreślaliśmy, że nie zamierzamy obniżać pensji czy redukować zatrudnienia. Zamiast tego oczekujemy aktywności i inicjatywy w rozwiązywaniu wszystkich problemów naszych klientów. Zespół zachował się wzorowo, wszyscy pracowali bardzo ciężko, a zaangażowanie czuło się pomimo odległości i spotkań online.

Zaufanie, które procentuje

Na efekty nie trzeba było długo czekać. Prawie wszyscy nasi klienci zwiększyli swoją aktywność, uświadamiając sobie kolejne potrzeby i szanse w obecności swoich marek w przestrzeni cyfrowej. Teraz z perspektywy przełomu roku widzimy, jak wzrosło zaufanie, którym obdarzyli naszą agencję klienci, powierzając nam w 2021 r. swoje roczne i projektowe budżety bezprzetargowo, często wystawiając nam wywołujące prawdziwie wzruszenie laurki o jakości naszej obsługi.

Kolejną nagrodą, którą sprezentowali nam nasi klienci, okazał się raport Agencje Reklamowe 2020 magazynu Media & Marketing Polska i wyróżnienie agencji tytułem „Ulubienica Klientów”. Wyniki badania opisywałem szerzej tutaj: https://insignia.pl/insignia-ulubienica-klientow-w-badaniu-mediamarketing-polska/

Dlatego powiem tylko, że w 11 ocenianych kategoriach osiągnęliśmy najwyższą ocenę wśród badanych agencji, w 7 zdobyliśmy maksymalną możliwą ocenę, a w 19 odnotowaliśmy wzrost w stosunku do roku poprzedniego, podnosząc każdy wymiar znacznie powyżej średniej rynkowej. Smaku dodaje fakt, że tegoroczne zestawienie uwzględniało wszystkie największe agencje reklamowe obecne na rynku, kończąc z dotychczasowym podziałem na komunikację online/offline. To dla nas ogromny sukces i dowód zaufania ze strony klientów.

Raport Agencje Reklamowe 2020 Media&Marketing Polska

Na przełomie roku pojawiła się kolejna laurka w postaci drugiego badania rynku Panorama Reklamy 2020 wydawnictwa Press. I tu również okazało się, że zostaliśmy ocenieni na „5 kciuków w górę” plasując się w gronie najlepiej ocenionych agencji na rynku. 

Panorama Reklamy 2020 Magazyn Press

Najwyższe możliwe noty w dwóch najważniejszych raportach rynku agencji reklamowych napawają mnie wielką dumą z najwspanialszego zespołu, jakim mamy szczęście zarządzać. Patrząc na te wyniki, z nieukrywanym wzruszeniem mówię sobie po cichu WOW! 

Fantastyczne projekty

Rok zaobfitował wspaniałymi produkcjami, z których kilka warto wyróżnić.

  • Dwie kampanie dla Cukru Królewskiego „Najlepsze jest blisko” oraz „Przepisowo Odlotowo”.
  • Kampanie dla marki tołpa. Dermo face, Sebio, Pure Trends, oraz Man.
  • ElectroEco: „Ostatnia Podróż” z Beatą Pawlikowską.
  • Sporo kampanii dla Kamis, z których najważniejsze to „Lekkie zamieszanie Kamis”, „Skąd ten intensywny smak?” i „Dokładnie taki smak Świąt”, której bardzo klimatyczny spot ostatecznie wylądował w telewizji.
  • Cykl kreatywnych filmów w kampanii TV #LikeABosch, z głosem Cezika.
  • Wisienką na torcie jest spot marki Mokate z Bogusławem Lindą „Cafe Racer Mokate”.
  • Sporo naprawdę udanych kreacji udało się zmieścić w 2020.

Przemyślany new business

Warto zwrócić uwagę, ze w zeszłym roku bardzo odpowiedzialne podeszliśmy do zarządzania udziałem w przetargach. Swój udział ograniczyliśmy dosłownie do kilku najważniejszych. Za to pełną uwagę przyłożyliśmy do rozbudowy współpracy z naszymi stałymi klientami. Dzięki temu nasze statystyki wygrywalności poszybowały ostro w górę, dzięki czemu nie mieliśmy zbyt wielu okazji do ocierania łez porażki.

Bardzo cieszymy się z rozpoczęcia nowej współpracy z takimi klientami jak Pekao SA i Biosystem oraz powrotu do nas obsługi marki Paradyż.

Musieliśmy niestety obejść się smakiem obsługi dwóch słodkich marek. Z pokorą wyciągamy wnioski, zdając sobie sprawę, że nie można mieć wszystkiego. Choć mnie byłoby bliżej dodając do tego stwierdzenia słowa „tak od razu”.

Wzrosty i pln’y

W konsekwencji zeszłoroczny wynik przerósł nasze najśmielsze oczekiwania. Nasz obrót przekroczył 15 mln netto, co stanowi ponad 50% wzrost rok do roku. Zanotowaliśmy również wielokrotny wzrost zysku w stosunku do 2019 r., co daje nam bardzo komfortową pozycję w inwestycji, rozwoju w roku 2021. A planów mamy sporo. 

Wraz z rozwojem współpracy z obecnymi i nowymi klientami planujemy wzrost zatrudnienia praktycznie we wszystkich działach w naszym zespole. Ze względu na obsługę marek FMCG na pokładzie pojawi się więcej kompetencji z zakresu ATL/BTL oraz shoper marketingu, uszczelniających naszą ofertę 360′. Ważną osią dalszej rozbudowy agencji będzie obszar szeroko pojętej efektywności w obszarze digital. Począwszy od gromadzenia danych i analizy big data, przez projektowanie i obsługę automatyzacji procesów konwersji, do działań mediowych w obszarze performance. To jeszcze nie czas na szczegóły, jednak w roku 2021 czeka nas wiele rozwojowych wyzwań.

Żadnych zwolnień i obniżania pensji

Myślę, że warto wspomnieć jeszcze o jednej rzeczy. Wiele agencji zdecydowało się na zwolnienia, lub solidarne obniżki wynagrodzeń w zespole. Części z nich udało się wypracować zysk i zrekompensować pracownikom różnicę wynikającą z obniżenia pensji. W naszym przypadku nie było mowy o zwolnieniach, ani obniżaniu pensji. Skoncentrowaliśmy się za to na wypłatach premii.

Na koniec chcę jednocześnie pogratulować i podziękować całemu Zespołowi za ogromne serce, zaangażowanie, ciężką pracę, której efekty dziś pozwalają naszej agencji rozwijać się szybciej w czasie, który niestety nie rozpieszcza wszystkich tak jak szczęśliwie rozpieścił nas. 

Tomasz Michalik
Tomasz Michalik
Chief Innovation Officer

Pasjonat nowoczesnej komunikacji zorientowanej na efekt, z 20-letnim doświadczeniem w branży marketingowej, arbiter w strukturze Rady Etyki Reklamy, prelegent, juror w konkursach branżowych, inwestor.
Założyciel utytułowanej na polskim rynku agencji interaktywnej Insignia, skupionej na działaniach digital 360 st. (Faworyt Klientów w najnowszym raporcie „Media & Marketing Polska”).
Współtwórca Content House, jednej z pierwszych w Polsce agencji skoncentrowanej na content marketingowego. Współzałożyciel popularnych w sieci magazynów SocialPress oraz Biznes Musi Sprzedawać.
Na co dzień kreatywny przedsiębiorca, poszukiwacz biznesowych wyzwań, zarażający energią niepoprawny optymista, zaangażowany ojciec, zapalony kitesurfer.